Een beetje bleekjes ?! :) - Reisverslag uit Xiaolikeng, China van Frank en Corné - WaarBenJij.nu Een beetje bleekjes ?! :) - Reisverslag uit Xiaolikeng, China van Frank en Corné - WaarBenJij.nu

Een beetje bleekjes ?! :)

Door: Corné

Blijf op de hoogte en volg Frank en Corné

01 September 2014 | China, Xiaolikeng

We zijn op het treinstation opgehaald door Alex , onze nieuwe gids voor deze week. En dat was niet heel erg moeilijk. Het is een klein stationnetje, waarbij hij de enige was die zichtbaar mensen kwam ophalen, en toen wij uitstapten met nog een paar Chinezen was voor hem ook heel snel duidelijk wie hij moest hebben. Kortom een snelle match waar zijn bordje met corne erop niet echt nodig was.

Na een nachtje slapen en een snelle avondwandeling door ons in Hangshan met natuurlijk een heerlijke cocktail om even mijn verjaardag te vieren zijn we de dag erna vertrokken naar de witte dorpen. En geloof me maar dat Thorn er niks bij is.
Het is net of we in een hele andere wereld terecht zijn gekomen. Nog steeds is het erg Chinees maar wel anders. Heel strak, en heel wit maar zeker wel met bijzondere elementen. Met name de daken. Gaaf is ook dat alle dorpen en alle gebouwen op elkaar lijken, dus ook alles dat nu gebouwd word is wit en heeft paarden daken. Tot nu toe zaten we in dorpen die erg "Herkenbaar Chinees" gedecoreerd waren. Bijzonder dat je in een heel ander land lijkt te zijn. We zitten nu ook een stuk verder in het Karstgebergte. Niet echt ook koeler wat we hadden gedacht maar door het gebrek aan directe zon door de bewolking is het wel een stuk aangenamer.
We hebben gisteren en vandaan in totaal 5 dorpen aangedaan en om heel eerlijk te zijn beginnen ze nu wel erg hetzelfde te lijken. Hele mooie en oude dorpen waarin we veel authentiek hout maar ook steen snijwerk zien. Jammere is ook dat deze dorpen echt musea aan het worden zijn. De gemiddelde leeftijd van de inwoners is zeker 100 ;).
Er zijn in het hoogseizoen blijkbaar veel bezoekers, nu lopen wij hier een beetje alleen rond. Erg leuk en indrukwekkend maar doordat het zo rustig is ook wel genoeg voor nu.
Wat Alex, onze charmante en aardige gids voor ons heeft geregeld is een uitstapje deze morgen naar de grotten in het gebergte. Hij had vooraf namelijk gezegd dat te doen omdat we anders wel heel veel dorpen gingen bekijken. Daar waren we enorm blij mee vandaag. De grotten waren indrukwekkend en vooral erg groot. We hebben er 2 gezien van de 36. En gelukkig waren deze op zijn Chinees ingericht. Vol met kleurige lichten zijn de vele bijzondere hoeken uitgelicht. Samen met een enthousiaste rondleidster en een groepje Chinezen lopen we in redelijk tempo door de grot. Fascinerend en vooral grappig omdat voorop iemand loopt met een microfoon en waarvan haar stem erg schel de groep ingestuurd word. En natuurlijk snappen we er niets van. De grotten lijken op de druipsteengrotten in Limburg maar echt veel groter. Het leukste kwam aan het einde, waarbij we met een bootje eruit zouden gaan. Dit was echt een klein bootje, en in een tunnel vol lichten leek het op een tripje in de Fata Morgana.
Klinkt flauw, maar was echt een leuke trip vanmorgen.

Bijzonder is dat we nu slapen in Little Likeng, en dat is net als al die andere dorpen eigenlijk een soort Volendam, war mensen wonen en vooral toeristen verwacht worden. Alle dorpen zijn redelijk in vervallen staat. Zijn niet allemaal even schoon, ontbreekt aan goeie toiletten. (Er zijn alleen hurk toiletten en dat lukt mij niet vanwege mijn been, dus hoop ik dat de grote boodschap uitblijft tot het volgende hotel!!!!)
Maar het entree systeem hier is hyper modern, high tec!
We hebben een pasje gekregen en deze is geregistreerd op onze vingerafdruk. Ja je hoort het goed.
Als we een van de dorpen of een van de bezienswaardigheden in willen dan moeten we door een poortje, de pas word gelezen en onze vingerprint moet matchen.
Tja, je kunt je techniek maar ergens voor gebruiken.

Werk dan wel weer handig voor Alex, de gids want die is van het kaartjes kopen af.
Nu valt de avond weer, op naar het eten. Gisteravond hadden we goudvis ! Ben benieuwd wat we nu kunnen kiezen.

• 01 September 2014 - 15:58

Petra Snoeren:

Mooi verhaal, weer. En goudvis gegeten!!!! Ach!!!! Zat niet veel vlees aan, zeker? Ha,ha! Of was het een hele grote goudvis!! Ook een prachtige foto, van die grot. Nog veel plezier!

• 01 September 2014 - 16:41

Monique:

De foto's zien er erg leuk uit. Volgens mij hebben jullie het wel naar jullie zin daar. Maar goudvis eten vind ik toch best wel zielig hoor. Pak dan een koikarper of zoiets

• 01 September 2014 - 16:44

Monique:

Hij pakt weer eens niet mijn hele berichtje....
    Geniet nog lekker van de rest van de reis!
    Groetjes,
    Monique

• 01 September 2014 - 20:56

Corrie Janssens:

Jullie zullen al veel te horen gekregen hebben, goudvis gegeten maar het is eigenlijk niet te geloven. Of is dat een ander soort als bij ons.
    Nou smakelijk hoor.
    Op naar het volgende onbekende eten, maar desondanks geniet maar lekker.
    Groetjes ome Jan en tante Cor

• 02 September 2014 - 11:21

Mieke Haans:

Hoi Frank en Corne,
    Hier schijnt vandaag der zon.Hebben wij geluk.
    Wat een prachtige grotten en dorpjes.Zo te horen genieten jullie echt.
    Corne na een lange tijd eindelijk weer eens een prachtige avontuurlijke reis.
    ik. hoop dat jullie op culinair gebied ook nog eens een lekker grand Italia diner kunnen bestellen, want dat zal wel beter smaken dan goudvis.
    Frank en Corne nog een prettige vakantie verder,
    en heel veel groetjes
    Ome Louis en Tante Mieke.