Wat fijn die wijn..... - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Frank en Corné - WaarBenJij.nu Wat fijn die wijn..... - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Frank en Corné - WaarBenJij.nu

Wat fijn die wijn.....

Blijf op de hoogte en volg Frank en Corné

16 September 2013 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Maandag 16 september

Onderuitgezakt in Stellenbosch, want het was weer een zware dag, we moesten namelijk vandaag op wijnreis ;)

Maar eerst Heidelberg, want daar waren we twee dagen geleden. Een dagje bij de boer heette het programma. Gelukkig viel dat allemaal reuze mee maar hebben we wel erg genoten van een hele bijzondere plek. Want hoewel het een guesthouse heette, en werd er gezegd dat we mee konden eten maar wel vooraf moesten aangeven, kregen we het idee dat het een simpele toestand was. Niets is minder waar. Want we hebben hier de beste nacht doorgebracht met een verrukkelijk diner en subliem ontbijt. Zeker het beste van de vakantie. Allemaal lokale producten, en het meeste kwam van de boerderij. Het avondeten werd zelfs een braai, uitgevoerd in de open haard binnen. Buiten is het namelijk koud nu, zeker Avonds. Overdag gaat het best maar zeker niet elke dag kunnen we nu een lekkere lente dag noemen.
Kudu carpaccio vooraf met een gebrand stukje kaas. En struisvogelbiefstuk als hoofd, toetje konden we kiezen en met chocolademousse als afsluiting.....zucht. Die middag vooraf hebben we vooral zitten lezen en foto's maken. Het was heerlijk weer en de boerderij staat boven op een berg met schitterende vergezichten.
Ook de volgende morgen weer, toen we achter in de auto mee reden met het voeren van de struisvogels en schapen. We mochten de auto's niet meer uit vanwege de regels en voorschriften. Maar acht, Corné was al lang weer blij dat hij in de auto geklommen kwam, met overigens weer voldoende hulp.
We zitten hier nu namelijk met twee andere stellen die we al vaak tegen zijn gekomen. Aan tafel gisteren leek het wel een sjiek familie diner. Volledig gedekte tafel en super opgemaakte borden. En zo ook vanmorgen weer. Toen we terug kwamen. Een tafel vol met jam's ingelegd fruit, zelf gebakken brood vele kazen...echt ongelooflijk. En voor de liefhebber een roerei met verse koriander die we net geplukt hadden van het veld. Want naast de beesten hebben ze ook koolzaad koriander en andere gewassen. Die velden zijn enorm en allemaal op bergen. Moet vrij lastig zijn met je tractor om niet om te vallen.....
We gingen weg met twee van de vele honden, schaaphonden en twee van zijn knechten. Hier waren de knechten geen slaven, je zag wel de verschillende relaties maar zag er best oké uit. We hebben echt wel moeite met sommige dingen. En begrijpen nu ook wel wat er tegen ons gezegd is dat ze hier vooral naast elkaar leven, en niet met elkaar, de groepen zwarten en blanken.
De mensen in Skeiding waren ook erg fijn, we hebben een heerlijke ontspannen dag gehad.

De route gisteren ging weer door mooie bergen die weer heel anders waren als de dagen ervoor. Ze hebben hier trouwens een heel handige oplossing voor vervelend langzaam rijdende auto's. Die gaan gewoon op de vluchtstrook rijden als je aankomt zodat jij gemakkelijk kunt inhalen. Even de alarmlichten aan als je voorbij bent als dank en het is in orde. Misschien een idee voor bij ons?

Aangekomen inStellenbosch hebben we gisteren niet veel meer gedaan, we waren er rond 17 en hadden niet veel zin meer om rond te zoeken dus gegeten in het hotel. Wijnhuis L'Avenir wel te verstaan. Erg druk is het hier allemaal niet nu. Nog net te vroeg in de lente. Aan het einde van de maand moet het wel vol zitten. Vandaar een lasagne voor twee....
Vandaag was het dus druk. De fietstocht konden we niet meedoen en hadden we ook eenmaal dagen teug al geannuleerd. Maar toen we gisteren belden om de alternatieven op te vragen kregen we weer iemand waar het van leek dat het een nieuwe annulering was. We zouden even op het startpunt langs komen om half elf vanmorgen maar van 10 tot 10:40 was er niemand op het verlaten plekje. Behalve dan een backpakers die wist dat ze zouden komen...maar hij " hoorde niet bij die lui man!" Juist ja.

Ach het weer was ook niet zo denderend dus zijn we maar gegaan. Eerst Oom Sammie Se winkel, een super leuk oud winkeltje waar ee hele boel oude spullen nog staan van een handelswinkeltje in ongeveer alles. Uitgebreid met nieuwe locale producten en andere dingen. Z heeft Frank een Afrikaans Kookboek kunne kolen, maar zou je ook wijn, zeep en tekeningen kunnen kopen. De koffie ernaast bij Melissa liep uit op een korte Lunch omdat we natuurlijk goed moesten lezen in het kookboek en alle andere tijdschriften. De wandeling door Stellenbosch werd net na de middag afgesloten en vervolgens was het na 12 uur, dus konden we aan de alcohol. Drie wijnhuizen zijn we langs geweest voor een,korte proeverij. frank moest natuurlijk rijden dus die proefde zoals het hoort met het uitspugen. Maar ja Corné kon dat natuurlijk iet ;) ach met die beetjes heb ik denk ik ruim 1 glas op. Veel weggegooid. Wel lastig hoor kiezen een wel honderd wijnhuizen... Waarbegin je?
We zijn bij Beyerskloof en Koelenhof geweest, waarbij de laatste e het hele fijne vonkelwijn had. En de eerste weer een mooie rode. Bijzonder dat je bij deze huizen voor 1-2 euro gewoon goeie wijn kunt kopen. Oplopend tot 20 euro voor de duurste, en echt goed.
De laatste was bij ons hotel, L'Avenir... Heerlijk rustig op de bank liggend.... Ook hier weer veel lekkers. Pinotage is hier een druif die ze veel gebruiken...maar na zoveel proeven ze allemaal lekker!

Morgen weer weg, maar nu nog even genieten op de lekkere luxe kamer van het wijnhuis....met een wijntje natuurlijk.

• 17 September 2013 - 09:42

Jeanne En Wim:

ja ja zware tijden
    wel enorm aangenaam zo te horen, eten-drinken-winkelen en lezen dit te midden van prachtige natuur
    geniet nog maar van de te frisse lente hier is de herfst begonnen

• 17 September 2013 - 09:55

Ellie Vermeer:

Ha Frank en Corne!
    Volgens mij zijn jullie weer lekker aan het genieten: van het land, de mensen, de dieren, de omgeving, het lekkere eten en vooral niet te vergeten, die heerlijke wijn.
    Nog een fijn verblijf daar en geniet er met volle teugen van!

Lieve groeten, ook namens Jan,

Ellie

• 17 September 2013 - 10:15

Tante Cor:

He jongens
    Geweldig verhaal weer. Volgens mij wordt dit boek nog groter en dikker dan al de voorgaande vakantieboeken.
    Heerlijk om te horen dat jullie het zo naar je zin hebben. Nog fijne dagen en tot ziens.
    Ome Jan en tante Cor

• 17 September 2013 - 15:17

Lisette:

Mooie verhalen weer! Geniet er maar van want hier is het al herfst, koud en nat. Behalve dan de mooie natuur, is het eten en drinken volgens mij daar ook niet verkeerd. Nog een fijne vakantie en nog bedankt voor de verjaardagskaart.
    Groetjes Lisette

• 18 September 2013 - 10:23

Toine En Yvonne :

Een kudu carpaccio met gebrande kaas...... Mmmmm. Wij krijgen weer helemaal zin in vakantie. Laat je nog wel wat wild over voor ons? Of beland het allemaal bij jullie op je bord? :-) Hele mooie foto's ook. We zijn nieuwsgierig naar de rest.
    Groeten,
    Toine en Yvonne