de mediterranee, zo blauw.... - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Frank en Corné - WaarBenJij.nu de mediterranee, zo blauw.... - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Frank en Corné - WaarBenJij.nu

de mediterranee, zo blauw....

Blijf op de hoogte en volg Frank en Corné

26 September 2015 | Israel, Tel Aviv

Want voor diegene die dat niet wisten, ook Tel Aviv ligt aan deze zee, maar dan een stukje verder oostwaarts. Naast de Dode en de Rode, de derde zee die we tegenkomen op deze reis.

Israël , wat moeten we daar nu eigenlijk van zeggen. De Golan hoogvlakten waren indrukwekkend, mooi, imposant en wijds. Door de vele vergezichten en mooie routes zeker de moeite waard. Daar hadden we eigenlijk wat langer moeten blijven want om eerlijk te zijn valt het de laatste dagen een beetje tegen.

We hadden een lunch laten reserveren bij Uri Buri in Akka, een topchef hier uit Israël . Bij aankomst bleek dat het restaurant gesloten was! Dus zijn we maar doorgereden naar onze volgende hotel stop in Haifa. Daar hadden we zelf gelukkig net op tijd in de gaten dat de feestdag Jom Kippoer van woensdag al op dinsdagmiddag 4 uur begint en dat daarmee alles. Ja lees ALLES gesloten is voor ruim 24 uur. Snel bij een laatste supermarkt nog wat humus en crackers gehaald zodat we in ieder geval nog wat te eten hadden die avond en de hele volgende dag.

Ook de feestdag zelf hebben we een doodse stad om ons gehad. We hebben 3 uur gewandeld in een stad waar een bom leek gevallen. We liepen richting het strand en kwamen alleen af en toe een bende fietsende kids tegen. Zelfs op het strand was het aantal mensen niet groot en de openbare tuinen waren gesloten. Dus hebben we de Bahai'n tempel en tuin maar van buiten de poort bekeken.

De politie had diverse wegen afgezet zodat het met de auto gaan touren ook niet mogelijk was. Kortom .... Lezen en creatief zijn. Tot 20 uur want toen ging alles weer open en zijn we lekker gaan eten. (Waar Corné met zijn nieuwe armband ineens sjans had met de eigenaar van het restaurant:) want die vond hem wel heeeeel mooi)

Helaas zijn dit soort dagen wel te veel, en blijkt het maar weer eens hoe belangrijk een goede reisorganisatie is bij rondreizen. En dat het meer is dan mooie hotels achter elkaar plakken. In Jordanië hadden ze het zeker goed voor elkaar maar hier in Israël blijven de blunders met foute reserveringen, problemen met huurauto en het ontbreken van iedere vorm van adviezen zich opstapelen en dat beïnvloed toch zeker de sfeer. Ook wij maken wel eens de verkeerde keuze zie je maar weer. Maar we vermaken ons prima hoor!! Don't worry!

Het is ook nog zo dat Israël niet echt een geweldig mooi land is. De bouwstijl is sfeerloos en Oostblok achtig. De Israeli lijken er niet zuinig op te zijn al voelen ze zichzelf en hun land echt boven alles verheven. Overal slingert afval. Gebouwen zijn niet onderhouden, en mentaliteit van de mensen is zeker ook niet gastvrij. Eigenlijk voelen we ons niet echt welkom , alle mensen waar je wel gezellig mee kunt kletsen blijken van Arabische afkomst te zijn, of helemaal van buiten de regio te zijn.

De laatste drie dagen hier in Tel Aviv zijn wel weer een prima opsteker. De sfeer is er wel weer beter. Er hangt hier wel een heel erge "The Nanny" sfeer vol Amerikaanse joden en dat werkt toch op een gegeven moment wel op je zenuwen.

Gisteren hebben we de stad doorlopen, iets waar ze van opkijken want zowel het hotel als de reisagent hadden de fietsen aanbevolen. Maar van 10 tot 17 hebben we heerlijk gewandeld tussen de verschillende markten met voedsel maar ook kunst. In de Kunstenaarswijk Neve Tzedek hebben we zelfs bijna overwogen om een kunstwerk te kopen. Het is alleen zo lastig meenemen....

Vandaag een serieuze strand dag op Hilton Beach , toevallig zit ons hotel tegenover het Hilton voor het geval jullie iets anders denken. Heerlijk relaxen totdat we morgen naar huis toe gaan.

We zitten nu op het dakterras van het hotel met de laatste fles wijn van het wijnhuis die op MOET voordat we in het vliegtuig stappen..... Maar gelukkig hebben we nog 10 flessen reserve die eigenlijk mee naar huis moeten.. (Dit hotel is trouwens echt een aanrader als je een paar dagen hier naartoe wilt, loopafstand van de hoofdstraten in winkelgebied, strand aan overkant van de weg, goede verzorging en op het dak een terras waar je zelf je gang kunt gaan ook met drank en eten.)

Een aanrader? Jordanië zeker met de geweldige ervaringen die we daar hebben gehad. Jerash, de woestijn, de dode zee en zelfs de zandstorm waren wel bijzondere ervaringen die we niet hadden willen missen. Net als de regen in de woestijn en het duiken trouwens.

Israël niet echt, want buiten het bezoeken van de leuke en herkenbare plaatsen uit de bijbel valt hier niet veel te doen. De Golan Hoogvlaktes waren nog zeker het mooiste gedeelte maar dat is net het stuk wat het minst geadviseerd word. De natuur, de bergen en de grote aantallen natuur gebieden zijn er erg interessant en afwisselend .
En ja, in een stad als Tel Aviv vermaak je je altijd wel enkele dagen. Strand, musea, architectuur en oudheden.

Kortom , weer een streepje op onze Bucketlist . (Mooi woord vond ik dat Yvonne) Morgenochtend een laatste duik in de zee en dan weer.... naar Tilburg om de volgende reis te boeken!

• 26 September 2015 - 23:09

Lisette:

Het waren weer mooie reisverslagen, ik zie of hoor op dit moment alleen maar reisverslagen, iedereen is op vakantie!! Tot ziens en een goede terugreis , Groetjes Lisette

• 29 September 2015 - 13:56

Wil En Ine Van Eijck:

wat een mooi reisverslag weer jammer van de paar minpuntjes voor jullie maar we zien weer uit naar een volgend verslag groetjes wil en ine

• 30 September 2015 - 06:49

Toine En Yvonne :

Mooie verhalen! Ook al valt Israël tegen het blijft een mooie ervaring. Je hebt het land in ieder geval mogen beleven en naar eigen ervaring mogen beoordelen. Dat kan niet iedereen zeggen toch? De mening van ons wordt bepaald door de media en wellicht de propaganda van een regering. Jullie kijken al uit naar de volgende reis. Wij naar de foto's