Tour d' Angkor - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Frank en Corné - WaarBenJij.nu Tour d' Angkor - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Frank en Corné - WaarBenJij.nu

Tour d' Angkor

Door: Corné

Blijf op de hoogte en volg Frank en Corné

12 September 2016 | Cambodja, Khett Siem Reab

Wat ga je als echte Nederlander doen als je op vakantie bent, juist ja : fietsen. Want dat is wat er van je wordt verwacht, en dat is ook hier in Siem Reap. We zijn hier gisteren aangekomen zo aan het einde van de ochtend. Maar door het tijdverschil zou het voor ons al weer avond zijn. We hebben dus niet veel gedaan, eerst ongeveer 4 uurtjes geslapen en vervolgens een wandeling in het centrum. Ons hotel is net buiten het stadscentrum, maar binnen 10 minuten waren we daar al. Rondlopen en wat drankjes en eten scoren was onze belangrijkste doel van de dag.
Vanmorgen om 7:30 stond Borun (onze gids van de komende dagen) met drie coole mountainbikes voor de deur, aangepast op die reuze Nederlanders. Eigenlijk hoefde hij al niet te vragen waar we vandaan kwamen , want alleen Nederlanders en een enkele Duitser boekt vooraf al bewust een fietstocht. Gelukkig had hij ons gisteren ook opgehaald van het vliegveld en al even gebeld om de grootste fietsen die ze hadden te laten brengen.

Een klein uurtje later liepen we het eerste tempel complex binnen, Angkor Wat. De beroemdste en belangrijkste plek in het complex van Angkor. We weten inmiddels dat er ca 80 tempels zich hier in Angkor bevinden. Iets teveel om allemaal langs te fietsen vandaag.

Het is erg leuk om weer in Azië te zijn, met de typische dingetjes. Zo hebben we een entreekaart moeten halen ergens buiten het complex. Buiten voor het loket staat er iemand voor het raam die je goed zet voor de pasfoto, vervolgens drukt de persoon in het hokje op de 'knop' en print je hoofd dus op de dagkaart. Bij iedere tempel zit vervolgens een manneke in paarse outfit die dat kaartje moet zien. Of er staat een hele delegatie klaar voor het geval er een bus met chinezen komt.

Angkor Wat is erg indrukwekkend, zeker als je wat feiten hoort. Slecht 37 jaar hebben ze over de bouw gedaan al die duizenden jaren geleden. Het is eigenlijk een graftombe van een koning, maar tot op de dag van vandaag leven er nog vele monniken in de bijgebouwen die het dus meer een studie en meditatie centrum maken.
Na Angkor Wat fietsen we door naar Angkor Thom, een plek waar veel minder mensen rondlopen maar die misschien wel veel mooier is. Dit complex bestaat uit 49 torens die allemaal 4 gezichten hebben. Het is wel veel minder goed onderhouden en bewaard gebleven dan de eerste tempel maar zeker zo indrukwekkend. Ze staan voor sympathie, gelijkheid, liefdadigheid en nog eentje.. De vier kernwaarden van Boedha.

Oneven is trouwens een geluksgetal hier en met name nummer 9. En nu weten we ook waarom.
2x9=18, 1+8=9
3x9=27, 2+7=9
En ga zo nog maar eens door. Probeer maar eens. Dat kan met geen enkel ander getal ... Nooit gezien.

De laatste plek heette Tha Pron, misschien wel de plek die het meest op het verhaal uit Junglebook moet lijken. Bomen groeien hier, letterlijk op en door de tempels, zodat ze er gewoon onderdeel van uitmaken. Kappen kan niet meer want dan storten de gebouwen in. Maar er komt ook niemand meer kijken. Het is bijna een filmset... Wat net eigenlijk ook is. Tomb raider, Lara Croft , is hier opgenomen. Misschien zijn wij de enige die de film niet gezien hebben maar aan de locatie kan dat zeker niet gelegen hebben. Ook dit is weer adembenemend mooi. Tijdens het fietsen hebben we nog vele tempels en poorten gezien. Wat kleiner maar erg mooi. Het is een groot complex, een soort van oude stad waar vroeger vele miljoenen mensen geleefd hebben. Volgens mij kun je hier wel dagen doorfietsen om alles te zien.

Rustig fietsen we terug maar Siem Reap, waar we rond 16 uur weer terug zijn. We pakken een drankje aan de overkant van de straat waar toevallig ook de gids nog even komt zitten. We kletsen wat over het land, de mensen en de politiek. Iets wat hier wel een beetje gevaarlijk is begrijpen we. Dictatuur is ook hier nog het leven van alledag. Door allerlei social media en de toeristen weten ze steeds beter wat er allemaal gebeurd in de wereld. Maar kijken hoelang dit allemaal goed blijft gaan.

Een verfrissende duik in het zwembad voor de deur is wel erg fijn, na deze zweterige maar droge dag.

• 12 September 2016 - 15:15

Jeanne:

wat een mooi begin
    zo zullen er nog vele dagen volgen
    veel plezier en mooie indrukken
    pa en ma

• 12 September 2016 - 15:51

Jozien:

Klinkt weer erg mooi. Lara croft. ja die ken zelf ik, maar dat komt misschien door Pool

• 12 September 2016 - 17:36

Scarlett:

Jullie maken weer leuke dingen mee. Veel plezier!

• 12 September 2016 - 22:20

Toine En Yvonne :

Hoi Frank en Corne, Erg leuk om jullie dagen in Siem Riep van dicht bij te volgen. We hebben onze oude foto,'s erbij gepakt om de beleving compleet te maken. Yonne komt er nu ook achter dat ze op een geluksdatum is geboren :-) Angkor beleven op de fiets lijkt me ook echt relaxt. Het is veel leuker dan met de auto naar de tempels te rijden. En heeft jullie gids al verteld over alle Jayavermannen? Angkor heeft er ongeveer 7 gehad volgens mij......als jullie thuis zijn zal ik wel even toetsen of jullie hebben geluisterd. ;-)
    Geniet er van mannen.
    Groeten, Yvonne en Toine

• 12 September 2016 - 23:02

Wies Goos:

Een fijne vakantie en geniet ervan.

• 12 September 2016 - 23:25

Pierre En Jose:

Corne en Frank een hele fijne vakantie in Cambodja, wij genieten mee dmv die heerlijke reisverslagen.
    Groetjes
    Oom Pierre en tante Jose

• 13 September 2016 - 10:08

Corry Rombouts:

Hoii vakantiegangers weer een mooi verhaal veel plezier en geniet ervan

• 14 September 2016 - 09:03

Debbie:

Mooie foto's!! We genieten weer mee met jullie reisverslagen.