zandstorm ..!?!?. - Reisverslag uit Sūwaymah, Jordanië van Frank en Corné - WaarBenJij.nu zandstorm ..!?!?. - Reisverslag uit Sūwaymah, Jordanië van Frank en Corné - WaarBenJij.nu

zandstorm ..!?!?.

Blijf op de hoogte en volg Frank en Corné

09 September 2015 | Jordanië, Sūwaymah

Veel zand en weinig storm,
We hoorden net van Henk wat berichten over de zandstorm hier in het Midden-Oosten , we hebben het geluk dat dit bijna nooit voorkomt maar... Net nu wel. Opzich is het geen storm te noemen maarmeer een enorm dichte mist. Je kunt geen 100 meter van je af kijken. En je merkt het wel aan je ademhaling. Gelukkig is er ook een hittegolf hier waardoor je eigenlijk niet weet wat vervelender is. Het zand of de 40 graden... Om eerlijk te zijn valt dat laatstgenoemde bestmee.

Gisteren hebben we een tour in Amman gemaakt, de hoofdstad. Het bezoek aan de blauwe moskee is wat minder indrukwekkend als je er meerdere gezien hebt. (Zoals die in Dubai en Istanbul ) maar de volgende Citadel en ook de stad Jerash waren geweldig indrukwekkend !!
Enorme grote overblijfselen uit de Romeinse tijd, iets wat ik hier echt niet had verwacht. In de citadel van Amman is ook de film Ben Hur opgenomen , (volgens ome Jan Janssens de beste film allertijden ) Als laatste gisteren nog een kasteel in Ajnoul bezocht, mooi gerestaureerd en serieus behandeld zoals alle sites hier. Ze nemen de geschiedenis serieus en behouden die goed.
Gisteravond de eerste eigen auto rit gehad. Hoewel we dat eigenlijk niet wilden omdat we nog moe waren van alle korte nachten sinds vrijdag ;) hebben we het toch geprobeerd. Het zou echt zo simpel zijn . Een tip voor iedereen. ... Niet doen! Met alle dubbellaags rotondes was het echt een uitdaging! Een waar doolhof.

Vanmorgen dus lekker uitgeslapen, en rustig vertrokken naar Mount Nebo, je weet wel van... Als de berg niet naar Mozes komt....
Het is maar goed dat hij vandaag niet is komen kijken naar het beloofde land, want dan had hij niks gezien... Zo mistig van het stof blijft het. Vervolgens wat van de weg af richting zijn Springs. Een avontuurlijke route door de bergen en velden... Totaan een wonderbaarlijk punt waar echt water uit de grond kwam. Tis ongelooflijk!! In Madaba hebben we de eerst bekende landkaart gezien die in mozaïek op een vloer is aangebracht, eeuwen geleden.

Opvallend en gaaf om al die dingen te zien, terwijl ik eigenlijk deze herkenbare katholieke en Romeinse en Griekse dingen pas in Israël dacht te zien. Niet dus, ook hier is het een belangrijk deel van de samenleving.

Nu zitten we aan de dode zee. Waar we vanmiddag nog een duik in gemaakt hebben, nou ja duik... Dat is onmogelijk want je word echt zo snel omhoog gedrukt. Heel speciaal om in die dikke watermassa te dobberen, want dat klopt dus helemaal... Ook zonder zwemdiploma kun je hier het water in.. Onder water komen is echt een challenge !

Nu zijn we net klaar met eten in ons hotel, Het Marriot. Overdreven luxe als je bedenkt waar we vanmiddag zaten . Maar wel heerlijk bijkomen van het weer en de hitte. En dat geeft meteen de verschillen duidelijk aan . De prijs van het complete eten can vanmiddag is nu maar net genoeg voor de koffie ... Grote verschillen dus .

Ookal zeggen we dat die 40 graden wel meevallen, want dat is ook echt zo!! We genieten van de luxe banken in de lounge en het heerlijke eten :) met airco..

• 09 September 2015 - 22:23

Monique:

Leuke foto's en weer een interessant verslag!
    Hoop dat jullie toch genoeg kunnen zoen met al dat zand.

• 09 September 2015 - 22:43

Debbie:

Mooie foto's! Veel plezier nog.

• 10 September 2015 - 06:23

Toine En Yvonne :

Jaaaa, eindelijk een verslag! ;-) Klinkt allemaal erg indrukwekkend en de zandstorm geeft wel een extra mysterieus tintje aan de foto's. Geniet nog maar lekker!
    Toine en Yvonne

• 10 September 2015 - 16:11

Els:

Mooie foto's!!!!! En misschien komt het idd door de zandstorm dat het zo mooi overkomt. Bedankt voor het verslag, zo zijn wij er ook weer een beetje bij. Veel plezier !!!