Even genieten van een kopje thee in de zon. - Reisverslag uit Peking, China van Frank en Corné - WaarBenJij.nu Even genieten van een kopje thee in de zon. - Reisverslag uit Peking, China van Frank en Corné - WaarBenJij.nu

Even genieten van een kopje thee in de zon.

Blijf op de hoogte en volg Frank en Corné

04 September 2012 | China, Peking

Een van de velen die we hier al op hebben, en die ongetwijfeld nog gaan volgen. Straks gaan we met de nachttrein naar Xian, tot die tijd hebben we nog een uurtje over om te schrijven.

Gisteren hebben we met een toffe gids, een rondtocht gemaakt door Beijing. De gids spak prima Engels en heeft ons ook wat verteld over het dagelijkse leven in China. Kortom, het was erg gezellig.
We zijn gestart bij de Lamatempel, wat eigenlijk het woonhuis was van een van de keizers. De troonopvolging is hier niet zo logisch als bij ons dus kan het zijn dat een neef of de zoveelste zoon van de keizer niet in het paleis woont. Zijn woonhuis is uit dankbaarheid een tempel geworden voor de Tibetaanse tak van Boedhisme. Vervolgens zijn we naar de tempel van de Hemel gegaan, die gebruikt werd om te bidden voor goede oogsten, regen enz. En ons was de tempel ook gunstig gezind. Het stopte daar namelijk met regenen war het de hele ochtend nog had gedaan. Tot nu toe geen drup meer gezien.

Effe snel lunchen bij Mr Lee, de Mac in chineese Style met als verschil dat het echt lekker was en vulde!

Vervolgens natuurlijk het onvermijdelijke, het plein van de hemelse vrede dat toegang bied tot de verboden stad. Het plein is vooral groot, en niet echt mooi. Zeker niet als je de geschiedenis ervan kent. De gids kende die overigens niet totdat ze gids werd. Bijzonder dat China zoveel informatie onderdrukt en verdraaid. Net als de verhalen die zij vertelde over Tibet, die stroken niet helemaal met onze mening. Google kennen ze niet en is geblokkeerd evenals Facebook en vele andere sites. Op die manier kan de regering alles onderdrukken, voor zolang het nog gaat.

De verboden stad was daar in tegen heel erg indrukwekkend, enorm in omvang. We hebben er zeker 2 uur rondgelopen en nog niet alles gezien. De zalen hebben van die schitterende namen, opperste harmonie, hoogste harmonie enz. . Alleen daarom al moet je gaan! het leek net een doolhof, telkens weer nieuwe ruimten, gebouwen of kamers. Maar ja, een keizer had max 3000 vrouwen, en dan had je al zijn kinderen nog. ...
Avonds was het tijd voor de specialiteit van de stad, Peking eend! We hebben bij ons hotel een goed restaurant gevraagd en daar zijn we maar eens gaankijken. Ook hier geld weer dat Engels niet helemaal goed gaat, we zijn ook erg blij met de plaatjes in het boek en beknopte Engelse vertalingen. We vragen ons nu al af hoe dat in de kleinere plaatsen moet gaan!
De eend was heerlijk, misschien wel beter als gisteravond. Toen zij. We met een stel Zwitsers gaan eten na een lange wandeling over De Muur. Super gave tocht hebben we gelopen over soms niet gerestaureerde stukken muur. Zo ver je kon kijken bleef de muur kronkelen door het landschap, erg indrukwekkend om daar overheen te mogen lopen, klauteren , klimmen en strompelen. Want sommige stukken waren erg steil of slecht begaanbaar.

Het eten van gisteravond war overigens best lekker, met die Zwitsers zijn we de stad ingelopen en een restaurant uitgezocht waar een soort soeppannen op tafel stonden, en er geen woord Engels werd gesproken. Daarom zijn we waarschijnlijk geëindigd met een super pittige bouillon waarin we ons eten konden koken, eigenlijk chineese fondue. Gelukkig kregen we er ook een neutrale bij waardoor we toch goed hebben gegeten. Yaangyang gaan we dus niet meer bestellen .

Nu komen we net terug uit het zomerpaleis waar we met de metro heen gegaan zijn. Allemaalprima te doen, alleen weigerde de automaat ons geld, en hebben we zomaar een kaartje gekregen van een jongen die ons hielp maar ook niet snapte waarom het geld terug bleef komen. Hij heeft wat ander geld gepakt en voor ons betaald. Toen we terug wilde betalen schudde hij nee en rende bijna weg. Dat typeerd wel een beetje ons gevoel hier. Hele vriendelijke mensen, die je niet echt lastig vallen, anders dan nakijken vanwege onze lengte. behulpzaam ookal snappen ze ons helemaal niet . . . Vriendelijk. We voelen ons echt op ons gemak dus laten we hopen dat het zo blijft.

Zo.. Dat is weer genoeg, mij thee word koud denk ik. . . Gelukkig hebben we al een voorraadkelder ingeslagen tijdens een thee ceremonie, die natuurlijk wel eindigde in een verkoop praatje. . interessant was het zeker, en iedereen due bij ons lans komt kan voortaan lychee thee of oulong thee. . . Bereid je maar vast voor.

• 04 September 2012 - 17:24

Monique:

Lekker hè, die pekingeend. Waar hebben jullie uiteindelijk gegeten? Geniet nog van jullie reis!

• 04 September 2012 - 19:33

Tante Cor:

Geweldig weer he al die ervaringen die jullie weer opgedaan hebben. Fijn blijf genieten.
    tante Cor

• 04 September 2012 - 21:59

Yvonne En Toine:

Erg leuk om jullie reisverslag weer te lezen. De verboden stad heeft bij ons ook veel indruk gemaakt. (3000 vrouwen.....pffff) Mensen zijn inderdaad erg vriendelijk en behulpzaam. Daardoor is het taal probleem ook minder en levert soms hilarische momenten op. En Frank ...heb je delegeerde Mao horloge al gescoord?? Ze worden o.a. aangeboden door straat verkopers op het tianmen plein. Tip; ik heb er 4 euro voor betaald.
    Groeten, Toine en Yvonne