"gorilla's" in the mist - Reisverslag uit Ooty, India van Frank en Corné - WaarBenJij.nu "gorilla's" in the mist - Reisverslag uit Ooty, India van Frank en Corné - WaarBenJij.nu

"gorilla's" in the mist

Door: Corne en Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en Corné

19 September 2009 | India, Ooty

Een hele week verder, bijna dan, en nu pas weer een fatsoenlijke internet plek gevonden en tijd om te schrijven.
Heerlijk uitgerust zijn we verder getrokken van Kovalam naar Allepey, waar we bij aankomst direct op onze houseboat zijn gestapt (zie foto) Het was een fantastische "woonboot" voor ons 2, terwijl er eigenlijk 6 personen op mee kunnen. We hadden 3 man personeel, de kapiteit, de kok en een manusje van alles. De boot stopte nog even bij een vishandel onderweg waar we zelf ons avondeten hebben uitgezocht. 4 heerlijke kreeftjes voor de prijs van een visstick. We hebben die dag en nacht gevaren over de Backwaters, een soort van Biesbosch in de tropen. We konden heerlijk languit in de bank, op het voordek, genieten van de rust (ja echte rust!!) en de natuur. Wakkerworden op het water met allerlei geluiden om je heen was echt kalmerend.
Dit was maar goed ook, want na het ontbijt de volgende ochtend meerden we weer aan en stapten we weer in onze race-auto naar Periyar. Dit ligt in de bergen dus werd het een rit van 1001 bochten, inhaalacties en dat alles op een verschrikkelijk slecht wegdek en zo snel mogelijk natuurlijk! Eenmaal boven bleken we een super gaaf hotel te hebben met allemaal losse challetjes. Het was wel snel weer weg, want er was een bottocht gereserveerd voor ons in het natuurreservaat. Stel je voor, je gaat dieren spotten, hoe doe je dat?
Hier in India gebeurd dat met:
-een veel te volle rondvaartboot, dubbeldeks
-alle mensen zijn overenthousiast, alleen al als de moter start
-voeg er wat kinderen met rammelaars aan toe
-een ronkende dieselmotor,
-en dit alles dan in drievoud (drie boten naast elkaar)
Hoeveel dieren zie je dan??

Het viel ons achteraf nog niet tegen , maar helaas waren de olifanten en de tijgers met vakantie. Wel heel veel herten, reeen, schildpadden, apen en buffels gezien. En natuurlijk verschillende vogels. Daarna snel door naar de specerijentuin, leuk om te zien hoe het allemaal groeit, zoals kruidnagel, nootmuskaat, diverse peperkorrels, kaneel en kardamon. Veel leuker om te kopen voor thuis natuurlijk. Met als hoogtepunt van de dag ...................................................chocolade! Want dat is eigenlijk ook een specerij, en aangezien de temperatuur hier veel lager ligt dan in de rest van India maken ze dat hier ook. Corné ook weer blij.

Na een paar heerlijke bedden, want tot dit hotel toe waren het allemaal planken waar we op sliepen, vertrokken we richting Cochin. Een stad met een koloniaal verleden en een van de 5 grootste van India op dit moment. Eerst kwamen er de Portugezen, in de 18e eeuw de Nederlanders en daarna de Engelsen. Voor de Portugezen hebben er ook ooit nog wat Chinezen gezeten. Deze mengeling zorgt voor leuke V.o.c. huisjes, Engelse kerkjes, Nederlandse begraafplaatsen, Chinese visnetten (zie foto) en andere mooie bezienswaardigheden. Je kon je eigen vis kopen en die in een restaurant laten bereiden.

De stad bestaat uit meerdere eilanden. De eerste dag zijn we op het nieuwste deel gebleven, waar het hotel ook was. We hebben ordinair geshopt in de PC Hoofdstraat van de stad. De dag erna hebben we Fort Kochi, het oude gedeelte, bezocht. Eerst met een gids en daarna op eigen houtje. Lekker gegeten en daarna met een locale veerboot terug naar "ons" eiland. Kosten boot waren 5 roepie voor 2 personen (7,5 cent dus)

Vandaag zitten we weer in de bergen na een lange rit van ruim 6 uur. In een stad boven op een van de hoogste bergen van zuid India, tussen de theeplantages (zie foto) Zojuist hebben we een botanische tuin bezocht, aangelegd door de Britten. Alle Indiers zijn hemels verbaasd bij het zien van vlijtige liesjes en begonia's. Echt verrast waren wij dus niet, maar het was wel een erg mooie en grote tuin om door heen te wandelen. Op deze hoogte ben je trouwens wel snel buiten adem....maar goed. Het is hier ook minder warm, meer jullie temperatuur. Wel leuk om te zien dat alle Indiers nu met een muts, sjaal en zelfs oorwarmers rondlopen. Terwijl wij in korte broek blij zijn met een beetje frisse lucht.

Eten doen we vandaag in het hotel, want we zitten zo ver van enige andere beschaving af dat we dat niet gaan lopen. Ook vanwege het hoogteverschil met de stad. Uitzicht tijdens je eten is ook leuk.

Morgen weer naar een nieuwe staat en stad. Voor nu een fijne avond... en tot kijk.

Oja, Kady en Lisette gefeliciteerd met jullie verjaardag deze week, we wilden nog een kaart sturen, maar nergens een PC beschikbaar dus vandaag de foto.... Yvonne, als je denkt dat we je vergeten zijn..... ga maar voor de brievenbus zitten.

• 19 September 2009 - 18:16

Petra:

Hallo Corné en Frank,

Wat een mooi verslag van jullie reis!! En prachtige foto's.
    Ik ben gisteravond terug gekomen van mijn vakantie. Dus, veel lezen over jullie reis.
    Geniet nog van de laatste week.

Groetjes Petra